Dag 22 - Det här upprör mig

Jag försöker leva efter mottot att inte bli upprörd över saker jag inte kan påverka, men det går inte alltid. Något jag har väldigt svårt för är människor som inte kan stå för sina misstag, som är egocentriska och som inte bryr sig om nån annan än sig själva. Hur svårt kan det egentligen vara att säga förlåt? Att erkänna att man gjort fel? Är det helt enkelt så att människor som inte kan säga förlåt är så fruktansvärt självupptagna att de inte anser sig behöva det? Inser de inte sina fel och brister? Anser de att de är lite förmer än andra och därför kan behandla andra människor hur som helst? Tyvärr har jag inga svar på dessa frågor, men jag skulle tycka att det vore intressant att få veta.  

Visst, det är jättesvårt att säga förlåt. Särskilt om man gjort något riktigt dumt, men ibland får man helt enkelt bortse från det och "bita i det sura äpplet". Ibland har man helt enkelt inget/ingen annan att skylla på än sig själv och då får man helt enkelt stå för konsekvenserna.

För mig betyder "förlåt" väldigt mycket. Det är för mig ett ord som visar att jag är uppriktigt ledsen för att jag på något sätt gjort en annan människa illa eller ledsen. Därför kräver jag detsamma av människor som sårar mig. Människor som av olika anledningar inte bryr sig om att säga förlåt när de gjort mig illa blir "osynliga" för mig. Jag gör mitt bästa för att hålla dessa energitjuvar borta och jag lyckas ganska bra! Jag blir dock lik förbannat upprörd när jag tänker på dem... 


/Linda - slutar tänka!
Postat av: Petra

Jag tror att folk som inte ber om ursäkt inte lägger samma vikt vid ett förlåt som du gör. Jag har också svårt för människor som inte kan be om ursäkt. Jag har kanske lättare att "släppa det" än du, men visst sitter det som en liten tagg,och det glöms inte bort även om det kan verka så...

2010-12-14 @ 23:15:30
Postat av: Linda

Det är egentligen inte bara bristen på förlåt som jag i vissa fall blir upprörd över, men det blev det som inlägget kom att handla om. Det som stör mig är människors oförmåga att förstå att deras egoistiska handlingar påverkar andra. Och det gör mig upprörd! Sen kan ett uteblivet förlåt vara en egoistisk handling i mina ögon. Det hänger ihop lite!

2010-12-15 @ 10:28:52
URL: http://lingla.blogg.se/
Postat av: annette

Hej Linda. Jag följer din blogg och lusläser raderna...det ligger en hel del i det du säger: Det borde inte vara så svårt att förstå att man sårat någon på det ena eller det andra sättet MEN vissa är ju"störst, bäst & vackrast" och kommer aldrig att ändra sig även om man vill att de gör det. Andra har alldeles för lätt att ursäkta sig och säga förlåt men vet inte riktigt vad orden betyder!!

Själv blir jag väldigt irriterad på andra som inte inser att de har fel/sårat en osv men slutat bry mig för jag vet att jag är bättre än dem för jag kan faktiskt erkänna att även jag gör fel/sårar någon ibland, förhoppningsvis inte med vilje =)och kan säga förlåt.

Kram annette

2010-12-15 @ 15:47:30
URL: http://annettesida.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0