Dag 29 - Mina ambitioner

Jag vet inte om jag kan kalla mig en ambitiös person. För mig är en ambitiös person en som har massor av järn i elden och är engagerad både här och där. En person som når sina mål och sedan skapar nya och alltid vill ha något att sträva mot. Sån är nog inte jag. Visst vill jag saker, och jag vill även ha saker, men jag blir oftast nöjd när jag har fått det. Det räcker med det jag har. I alla fall för en lång tid.

Till exempel: Jag läste till undersköterska på gymnasiet, fast jag egentligen ville bli barnskötare. Mina betyg satte stopp för det. (Vilket känns ganska dumt, för hade jag varit mer ambitiös i högstadiet så hade jag kunnat få riktigt höga betyg...) Jag var dock nöjd med att vara usk. I ca 12 år... Sen gick jag in i den berömda väggen och blev sjukskriven för depression. Efter medicinering och kuratorsamtal insåg jag att jag var färdig med den delen av mitt liv. Efter arbetsträning beslutade jag mig för att läsa upp mina betyg på kompetenscentrum för att sen söka lärarutbildning på högskolan. Så det gjorde jag!

Nu är jag snart klar med lärarutbildningen och när det gäller den biten har jag faktiskt inga mer ambitioner. Jo, självklart vill jag ha ett jobb, men jag har inget nytt mål att sträva mot. Det tror jag att en ambitiös person hade haft. Jag är mer den nöjda typen! Så länge jag trivs i alla fall! ;)


/Linda - nöjd

Postat av: Sara

Jag tycker du gjorde helt rätt och hoppade på lärarhögskolan. Det är din grej :) Kram

2010-12-22 @ 03:33:07
URL: http://martinsara.blogg.se/
Postat av: Mahlin

Så klokt!

En nöjd person är lyckligare än den som alltid måste söka lyckan på en ny plats. Så var nöjd med dig själv, du har verkligen presterat, och det för dig själv och inte för någon annan.

2010-12-27 @ 10:46:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0