Språkpolis ;)

Ja, jag vet, jag är en språkpolis! Och jag står för det! Jag är väldigt snabb att påpeka när folk säger fel. Tyvärr säger jag själv fel ibland också, men inte så ofta. ;) Felsägelser går dock an. Det är värre med påhittade ord och felskrivningar. Det finns inget som heter IMON!!! Det heter i morgon eller möjligtvis i morrn (om man måste använda nån slags förkortning). Och om man avslutar en mening med fler punkter än en så ska det vara tre. Endast tre. Inte två eller fyra eller åtta. Tre! Så det så! Särskrivningar orkar jag inte ens gå in på. :D

Jag är även allergisk mot bebisspråk. Varför måste man helt plötsligt börja avsluta vissa ord med -is bara för att man blivit förälder? Själv ger jag mitt barn mellanmål (inte mellis), vi går på promenad (inte prommis) och ibland har jag sällskap (inte sällsis). Även omgjorda ord med -si irriterar mig (komsi, kräksi mm). Och när vuxna människor använder tonårsslang. Till exempel irriterad = irri.


/Linda - irriterad språkpolis! :cool:
Postat av: werre

Oh vad du skulle bli irriterad om du umgick med mej. Eller ska jag skriva mig ;)

2010-11-18 @ 19:04:50
URL: http://weronicalarsson.blogg.se/
Postat av: Linda

Nej Werre! Det tror jag inte! Jag blir i alla fall inte irriterad av det du skriver! ;)

2010-11-18 @ 19:13:43
Postat av: werre

Låter bra det :)

2010-11-18 @ 19:23:26
URL: http://weronicalarsson.blogg.se/
Postat av: HaNNa

Jag var nästan beredd på att du skulle skriva "Linda - irri språkis"...



^^,



Jag håller med. Skriv rätt eller inte alls.

2010-11-18 @ 20:01:52
URL: http://malumbub.blogg.se/
Postat av: Linda

Tanken slog mig! fniss

2010-11-18 @ 20:35:35
Postat av: ditt andra barn

hahahaha ... (lägg märke till mina 3 punkter!)



KUL att du skaffat blogg Linda, skrattgroparna kom definitivt (korrekt stavning?) i och med detta inlägg. Fortsätt så! kramizzz

2010-11-18 @ 23:36:00
URL: http://martinsara.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Att överanvända punkter är något jag också stör mig vansinnigt mycket på. Samt när folk använder "och" och "att" fel, bara för att man säger "å" åt båda två. Speciellt när de pratar, det låter som de försöker vara duktiga och tala tydligt, men det blir bara fel. "Jag kommer och ringa dig imorgon." Iiihh!



Felanvändandet av de och dem behöver vi inte ens gå in på...



Jag måste få försvara mig själv och säga att jag alltid har sagt mellis då det hette så på fritids (är detta också en förkortning av något slag?)

2010-11-20 @ 13:58:11
URL: http://hepzheba.blogg.se/
Postat av: Linda

Intressant! Jag brukade också anse mig vara språkpolis. Nu har jag mjuknat avsevärt. Använder talspråk på internet och i sms till exempel, för jag tycker det är lite roligt. Och jag tror det kan vara hämmande om man är för strikt i sitt språkbruk, det blir liksom lite...platt. Språket förändras hela tiden och det är kul att hitta sin egen tolkning av det, sitt eget uttryck! (Men kom inte dragande med sär skrivningar! Då mår jag lite illa, faktiskt. ;-)

2011-05-03 @ 21:05:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0