Favoriter

Bokrean är tydligen igång, men eftersom min läslust har gömt sig väldigt väl så har jag inte engagerat mig. Tänkte dock att jag kan ge lite tips på bra böcker. Ja, såna jag tycker är bra alltså...

Det finns en författare som skriver helt fantastiska böcker, som jag har nämnt innan. Jodi Picoult heter hon. Jag har läst Allt för min syster, Skulden, Fösvinnanden, 19 minuter, Den tionde kretsen och Change of hearts. Jag rekommenderar varmt allihop! Och till er som har sett filmen "Allt för min syster" och inte tycker att ni behöver läsa boken vill jag bara säga: Läs den ändå! Den är så mycket bättre! Filmen slutar inte alls som boken. Jag blev väldigt besviken...

För er som gillar otäcka, spännande böcker kan jag rekommendera Kråkflickan och Hungerelden av Jerker Eriksson och Håkan Axlander-Sundquist. Det är de första två böckerna i trilogin "Viktoria Bergmans svaghet". Jag väntar med spänning på den sista som kommer ut i maj om jag inte minns fel!

Johan Theorin skriver oxå bra böcker. Handlingen i hans böcker utspelar sig främst på Öland. Hittills har jag läst Skumtimmen, Nattfåk och Blodläge, dvs de böcker som "hör ihop". Även här ska det tydligen komma fler böcker i samma serie, eller vad man ska kalla det...

Christina Larsson är en annan favorit. Hennes böcker utspelar sig i Göteborg och det gör det extra roligt! Eller roligt kanske är fel ord, för hon skriver ganska spännande kriminalromaner... 5:e Moseboken, Slaskjobbet och Du kommer inte undan har jag läst hittills. Upptäckte nu att hon släppt en fjärde bok, Silhuetten. Den måste inhandlas...

Jag gillar även Mari Jungstedts och Camilla Läckbergs böcker.

Av ovanstående författare är det visst bara Jodi Picoult som inte har böcker som handlar om samma personer. Alla de andra har flera personer som förekommer i alla sina böcker.

Om man behöver nåt lättläst och roligt så kan jag tipsa om Sophie Kinsellas böcker. Hon har skrivit många böcker som jag har skrattat högt åt när jag har läst dom. Perfekta, lättlästa semesterböcker!

Det finns ju naturligtvis massor av andra böcker som är minst lika bra, men jag kan ju inte skriva upp alla som jag har läst... Då skulle jag ha att göra lääääänge!


//Linda - letar vidare efter läslusten. Tror att den är nära nu! :D




Postat av: Anonym

Visst är Sophie Kinsella rolig!!

Jag köpte en av hennes böcker på tyska, det var liksom lagom nivå att hålla igång språket på. Ingen nobelprisaspirant direkt, men tillräckligt roligt för att orka läsa på annat språk. :)

2012-02-27 @ 09:16:27
Postat av: Mahlin

Hm, vet inte varför mitt namn inte kommer med i inlägget. Det är inte meningen att du ska känna dig "stalkad" av en anonym inläggsskrivare! /Mahlin

2012-02-27 @ 09:17:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0