Gästbloggare nr 3!

Dagens gästbloggare är oxå en tjej jag känner genom ett forum på nätet, och vi har träffats massor av gånger! Säkert åtta, eller nåt... ;) Det kan vara fler gånger och det kan vara färre oxå! Det är på nåt sätt konstigt att man ändå tycker att man känner varandra? För det tycker jag att vi gör. Vi kanske inte vet allt om varandra, men tillräckligt för att vara vänner! I alla fall enligt mitt sätt att se på saken! ;)

Varsågoda! Här kommer "Bubblans" bidrag:

Universitetsstudier i raggsockar

För många är bilden av universitetsstudier kanske väldigt lik den bild jag har av Chalmers och Handels i GBG. Snygga ungdomar som vet vad som gäller och dricker kaffe på varje rast i fräsiga muggar. Många långa timmar i stora hörsalar, grupparbeten runt små bord och tunga böcker på skrivborden. Det är vad jag tror i alla fall. Min bild av mina år på universitet är dock något annorlunda.

Jag studerar vid Göteborgs universitet, men inte i Göteborg. Det är den första punkten som många fastnar på. Jo, jag tillhör universitet, men 99% av mina föreläsningar hålls i Mariestad. Sen har vi haft några föreläsningar på länsstyrelsen (i Mariestad) och 3 stycken i Göteborg. Varför läser jag inte i Göteborg, om jag nu tillhör universitet, undrar ni säkert. Jo, av ren tradition. Hantverksutbilningar i olika former för bygg och trädgård har funnits i Mariestad i 20 år och sedan 2008 finns även min utbildning, ”Landskapsvårdens hantverk” här. Jag kan faktiskt inte tänka mig att läsa den här utbildningen på en bättre plats än just i Mariestad. Hur skulle det se ut om vi gick med yxor och liar i händerna inne i Göteborg och huuur många timmars restid extra skulle vi inte få om vi hela tiden skulle behöva ta oss ut ur GBG för att komma till de miljöer som vi har utanför dörren här?

Av min inledning kan man tro att jag inte anser att vi i Mariestad är snygga, men jag tycker faktiskt att vi är det. Skillnaden är att det är få som går i "snyggkläder" till vardags här. Vi är snygga, men kanske på ett mer bohemiskt sätt. Arbetsbyxor är klädkoden och det som känns bekvämt är stilen. Svårt att beskriva, men väldigt tydligt när man väl får uppleva det själv. Sen kan man fortsätta läsa in att vi inte dricker kaffe här, vilket inte heller stämmer. Vi dricker mycket kaffe. Mycket. Och med vi menar jag oss studenter som grupp, inte mig som individ. Jag dricker ju inte kaffe, men varm choklad och te går bra! Mycket fika blir det nog oavsett vilken utbildning man följer, eftersom det är mycket information, fakta och data som ska matas in i hjärnan. Då behövs det små pauser där man pratar om grannens höns, gårdagens fotbollsmatch och vilka som ska med ut på isen och åka skridskor på lördag. Det kanske inte är några vanliga samtalsämnen för en del andra studenter, men här är de väldigt ofta förekommande.

Så förutom att dricka kaffe, prata höns och bära arbetsbyxor, vad gör vi då? Jo, på min utbildning spenderar vi visserligen många timmar på föreläsningar och i bibliotek, men vi är även utomhus mycket. Vi lär oss att slå gräs med lie, använda motorsåg, hamla träd, bygga trägärdsgårdar och stenmurar, studera landskap och friluftsanläggningar, artbestämma blommor och trädknoppar samt att göra och läsa av kartöverlägg från historiska kartmaterial, för att nämna bara några inslag i utbildningen. Vi skriver hemtentor där vi lite halvt filosofiskt (eller kanske mycket filosofiskt?) diskuterar begrepp som landskap, stadsrand och mellanrum för att sen i nästa steg skriva skötselplaner och åtgärdsplaner. Så vi gör rätt mycket under våra tre år här på universitetet och vi gör det på vårt sätt. Här är det okej att gå runt i mjukisbyxor och raggsockar, att sticka på föreläsningar och seminarier och att lukta eld när man kliver innanför dörren. Här måste inte håret vara borstat eller skägget ansat. Här får man vara precis som man vill, utan att någon tittar konstigt på en. Lite folkhögskola, kanske det låter som, men jag kan garantera att nivån på utbildningen hör hemma på universitetet. Och även om vi kanske klär oss konstigt, så finns det inget konstigt med den kunskap vi bär med oss efter examen. Vi är unika, på vårt sätt, men på många sätt lika trötta, frustrerade och målinriktade som andra universitetsstudenter.

/Malumbub, på god väg mot en kandidatexamen i kulturvård

(Klicka på "Malumbub" här ovan så kommer du till hennes blogg!)


Tack så väldigt mycket för att du ville gästa min blogg! Och lycka till med din examen!


//Linda - vill gärna ha en fräsig kaffemugg men utan att studera... ;)

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0