Utmaningen del 4: Snöglopp

Nu börjar vi ta oss bort från vattnet, även om snöglopp är delvis vatten. Själv föredrar jag äkta snö framför blötsnö, men här i Göteborg verkar vi inte få nån riktig vinter i år tyvärr. :(

Jag har funderat på vad jag ska skriva om snöglopp, men det enda som kommer upp i mitt (något märkliga...) huvud är "höplopp"... Och vad är då höplopp? Jo, i en av alla hästböcker jag läste i min ungdom (säkert flera hundra! På riktigt!) var det en stallskötare som skulle utfodra tävlingshästarna på morgonen och gav dom varsin höplopp. Boken hette "Lotten, hästskötare" om nån undrar... ;) Det fanns även en fortsättning på den boken som hette Lottens sommarjobb. Kanonbra böcker för en hästgalen tolvåring! ;)

Fattar ni hur mycket hästböcker det finns? Jag och min syster var med i en bokklubb där det kom en ny bok varje månad plus att vi fick böcker när vi fyllde år och i julklapp. Och där emellan köpte vi böcker när vi hade råd. Bokläsandet varvades med tidningsläsande. Min Häst och Penny var det som var mest intressanta!

Jag har kvar många av mina hästböcker, men en kartong full av böcker glömde jag hos min före detta, före detta sambo och nu är den borta. :( Det känns faktiskt riktigt sorgligt. Jag har visserligen ingen aning om vad jag ska göra med alla mina böcker, men dom har gett mig så mycket glädje så dom är värda ett bättre öde än att bara försvinna.

Nu för tiden har jag ännu fler böcker! Sambon tycker att jag borde göra mig av med några hundra, för mina bokkartonger upptar en stor del av förrådet, men jag vet inte... Jo, vissa böcker kan jag tänka mig att sälja eller skänka bort men de flesta känns det som jag har nån slags relation till. Dom är liksom mina. Och en del av mig. Vad hade jag varit utan mina böcker? Man får många nya tankar efter att ha läst en bok. Jag lever mig in i böckerna och känner både glädje och sorg när jag läser. Och ibland känner jag sorg när en bok är slut. Det är så skönt att fly verkligheten ibland och bara flyta med! Jodi Picoult är en sådan författare, som kan få mig att försvinna bort! Hon skriver helt fantastiska böcker där man verkligen får sig en tankeställare. Rekommenderas varmt!

Jaha, så bra gick det att skriva om snöglopp... Har man en galopperande hjärna så har man! Snöglopp -> höplopp -> böcker... Men det var ju min tolkning på orden som gällde! :p


//Linda - bokoman!
Postat av: Gunnel

Du är allt lite galen...:)

2012-01-13 @ 22:36:33
Postat av: Annika

Håller med om att göra sej av med sina böcker, det är jättesvårt!! Underbart är att öppna en alldeles ny bok o att sen börja läsa den!! Fortsätt läs o absolut fortsätt blogga, det är så kul att läsa. Kram

2012-01-14 @ 13:13:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0