Utmaningen del 6: Raggsocka

Det första jag kommer att tänka på när jag ser eller hör ordet raggsocka är min kära lilla mormor! Hon var fantastiskt duktig på att sticka, och just raggsockor fick jag en hel del av! I regnbågens alla färger! Som liten var jag inte så kräsen med färger, men ju äldre jag blev desto fler önskemål hade jag. Hälen och tårna skulle gärna vara i en färg och resten av foten och skaftet i en annan. Sen, när jag blev ännu äldre, ville jag gärna ha randiga raggsockor som räckte ända upp till knät. Kanon under kalla ridturer!

Lilla mormor kämpade även för att lära mig att sticka, men det var kört... Undrar om hon eller jag insåg det först? Hon låtsades i alla fall inte om nåt! Jag drog åt garnet så hårt runt fingrarna att de stasade. Då är det inte så skönt att sticka... Men jag kämpade på! Tror att jag lyckades sticka nån halsduk till mina Sindydockor, men det var nog allt... På syslöjden i skolan lyckades jag sticka en boll, en rosa och vit. Det var ungefär lika komplicerat som en dockhalsduk! ;)

Mormor lärde mig även att brodera. Det var roligare än att sticka! Jag gjorde en duk med blommor på minns jag. Hon hade tådar som blev lite glansiga, och så fick jag brodera på ett vitt tyg. Jag inser ju nu att det troligen såg för jäkligt ut, men då tyckte jag att det blev jättefint! :p

Trots mormors försök att locka in mig i stickandets och broderandets värld så lyckades jag inte få mer än en 2:a i syslöjd. Eller om det möjligen blev en 3:a den sista terminen i 9:an? På äldre dar blev jag dock intresserad av korsstygn och lyckades göra tre små jultavlor och nästan en hel "stor" tavla. (Jag gav upp när den ljusblå tråden tog slut, precis i slutskedet.) Det skulle syslöjdsfröken ha sett! Till och med baksidan var snudd på perfekt! (Det var annat än den julbonaden mamma och pappa fick i julklapp ett år när jag gick i lågstadiet. Då hade jag lyckats sy alla stygn åt fel håll... Dom är dock snälla och låter den sitta uppe varje jul ändå!)

Jag har faktiskt ett par helt nya raggsockor liggandes i garderoben. Dom ska jag ta med till jobbet har jag tänkt, men än har det inte behövts. Vi har ju inte haft mycket till vinter än...


//Linda - fortfarande stickokunnig...
Postat av: Cissi

Haha... Så Härliga dina inlägg är Linda :) som du säkert redan märkt, är jag en "frysskit" och har använt raggisar i flera månader. Och jag har redan stickat 3 par sockor till mig och kidsen. Låter underbart att få raggisar i massa färger, avis... ingen mamma/mormor har någonsin stickat något till mig. Min mamma lärde mig sticka som barn och jag har stickar mycket , men sockorna gjorde premiär 2010 i mitt liv som stickare. Vantar gillar jag ju också att sticka. Korta projekt och det passar mig som lätt tappar suget om det blir för komplicerat.

2012-01-16 @ 20:09:05
Postat av: HaNNa

Heja, mitt ord kom med!!!



Vilka fina minnen!

2012-01-16 @ 22:47:23
URL: http://malumbub.blogg.se/
Postat av: Tant Skarp

Korsstygnsbroderi ja... Jag tyckte det var jätteskoj, tills syslöjdshäxan vände på det blivande konstverket och totalsågade baksidan...

2012-01-16 @ 22:54:10
URL: http://tantskarp.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0